ورزشی

عوارض و فواید مکمل وی (پروتئین)

 

wheyprotein-1

مصرف مکمل وی همچنان

یکی از مسائل بحث برانگیز در سلسله مباحث تغذیه و بدنسازی است. شاید ندانید اما یک جنگ پروتئینی در بین صاحب نظران و حتی بدنسازان داخل باشگاه ها در جریان است. اما به هر حال در این آشفته بازار باید خود شخص با در نظر گرفتن نکات مثبت و منفی تصمیم بگیرد.

این با عقل جور در می آید که همه ورزشکاران مخصوصاً بدنسازان علاقه مند عضلاتی بدون چربی هستند و ساختن این عضلات بدون آمینو اسید هایی که پروتئین به بدن می دهد، غیرممکن است.

خبر خوب برای شما بدنسازان عزیز این است که پروتئین وی یکی از مکمل هایی است که هر روز مطالعات جدیدی روی آن در یکی از دانشگاه های معتبر دنیا صورت می گیرد و همه مطالعات در مورد اثرات مثبت این مکمل ارزشمند صحبت می کنند، و شما می توانید با خیال راحت به مصرف آن بپردازید.

خوب اگر شما تصمیم گرفته اید مکمل وی را خریداری کنید و یا اینکه تا حالا این مکمل را خریده اید، نکاتی هستند که باید اینجا متذکر شوم:

انواع مکمل وی:

 

در واقع تمام مکمل های وی مثل هم نیستند، و اگر شما یک سری به بازار بزنید انواع و اقسام مکمل وی را خواهید دید. بهرحال تمام مکمل های بازار به ۳ نوع مختلف تقسیم بندی می شوند:

کنسانتره پروتئین پنیر ( وی غلیظ)

این نوع از وی خیلی طبیعی است، برای طرفداران محصولاتی که کمتر فراوری شده اند، خیلی مناسب است، اما کمتر فراوری شده به معنی بهتر نیست! در واقع کمتر فراوری شده به معنی محصول ناخالص است.

مکمل های وی تغلیظ شده، شامل چربی و لاکتوز بیشتری هستند و در مجموع پروتئین کمتری دارند و شامل ۷۰ تا ۸۰ % پروتئین هستند.

مکمل وی ایزوله

از سوی دیگر مکمل وی ایزوله مراحل فراوری بیشتری را طی کرده است تا چربی و لاکتوز خود را از دست بدهد. و معمولاً تا ۹۰% پروتئین دارد. البته هزینه بیشتری را نیز خواهد داشت و البته برای دوستانی که به لاکتوز حساسیت دارند خیلی مناسب است.

مکمل وی هیدرولیز شده

در واقع در تکنولوژی تولید این نوع مکمل آنقدر فراوری صورت می گیرد که پروتئین ها را به قطعات سازنده آن تبدیل می کنند، بله منظورم آمینو اسید هاست!

البته مطالعات صورت گرفته، تفاوت زیادی بین وی هیدرولیز شده و  وی ایزوله شده را نشان نمی دهد.

ولی باید به متخصصانی که موفق به هیدرولیز کردن مکمل وی شده اند تبریک گفت، کار بسیار پیچیده ای را انجام داده اند.

زمان مصرف مکمل وی

 

مکمل وی بسیار زود جذب است و همین خصوصیت باعث می شود به یکی از بهترین مکمل ها برای وعده بعد از باشگاه تبدیل شود.

وقتی شما در باشگاه وزنه می زنید شما بدنتان را وارد فاز فشار و استرس می کنید و در واقع به بافت های عضلانی خود آسیب وارد می کنید! (البته این آسیب، خیلی هم مفید است)

ساخت عضلات در داخل باشگاه صورت نمی گیرد. بلکه شما با تمرین در باشگاه بدن را مجبور می کنید بعد از باشگاه برای ترمیم عضلات آسیب دیده وارد عمل شده و در واقع عضله جدید بسازد.

تمرین شما در باشگاه باعث می شود خون بیشتری به سمت عضلات شما سرازیر شود و در واقع عضلات مثل یک اسفنج عمل می کنند و آماده دریافت مواد غذایی هستند.

با مصرف پروتئینی مثل وی شما به عضلات تان آمینو اسید های لازم، برای ساخت و ترمیم عضله را می رسانید.

هر چه زودتر مکمل وی را مصرف کنید، بهتر است. شما بعد از تمرین یک فرصت دو ساعته دارید تا به جای تخریب عضلات تان، با مصرف مکمل وی عضله بسازید.

اما این حرف به این معنی نیست چون ۲ ساعت وقت دارید، باید منتظر بمانید! هر چقدر بیشتر منتظر بمانید عضلات شما از آن حالت اسفنجی که خدمت تان عرض کردم خارج می شوند.

چه کسی باید از پروتئین وی استفاده کند؟

 

به خاطر محبوبیت و راحتی هضم این پروتئین، یکی از بهترین گزینه ها برای اکثر مردم است.

اما یکی از بزرگترین دلایلی که علیه مکمل های وی مطرح می شود این است که: مردم به راحتی می توانند پروتئین مورد نیاز خود را از رژیم روزانه خود تامین کنند و البته عدد ۸ گرم پروتئین به ازای هر کیلو وزن یکی از اعداد مقدس این افراد است!

از لحاظ تئوری این دوستان درست می گویند اما این عدد برای نیاز های روزانه یک فردی است که تحرک و فعالیت زیادی در طول روز ندارد ولی برای یک بدنساز یا کسی که دارای جراحتی در بدن خود است میزان پروتئین مورد نیاز خیلی بیشتر است.

از طرفی همه ما می دانیم با زندگی شلوغ و فشرده ای که همه ما آن را تجربه می کنیم گاهی اوقات غیر ممکن است که راحت بنشینیم و بعد از باشگاه یک وعده غذایی را مصرف کنیم.

پس مکمل وی یکی از بهترین منابع مصرف پروتئین بعد از باشگاه برای آن دسته از دوستانی است که زمان کافی را برای مصرف یک وعده کامل بعد از باشگاه را ندارند.

البته باید در نظر داشت دستگاه گوارش افرادی که با شیر و محصولات لبنی مشکل دارد با مکمل وی نیز مشکل خواهد داشت، پس بهتر است انواع هیدرولیز شده آن را مصرف کرد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن