اخبار خارجیحیوانات

عکس بزرگترین سگ سرابی+مشخصات

عکس بزرگترین سگ های سرابی

عکس سگ سرابی

مشخصات سگ سرابی

نواع سگ سرابی: در اصل سگ سرابی دارای ۳نوع پوشش میباشد که پوشش بی مو یا دُرّه آن به دو نوع ضخیم یا زبر و نرم تقسیم میشود.
پوشش اول پوشش بی مو یا دُرّه
پوشش دوم پوشش پرمو و پشمالو یا کُپَک
پوشش سوم پوششی مابین این دو حالت یا دومو
لازم به ذکر است که بعضی از اشخاص ادعا کرده اند که سگ سرابی بی مو از سگهایه دیگری بوجود آمده که این ادعا ها کاملا بی اساس و بی ارزش میباشند.
سگ سرابی

سگ سرابی

تاریخچه: در زمانهایه قدیم و قبل از اسلام طبق آثار به جا مانده از حکاکی ها و کتیبه ها در مناطق باستانی آذربایجان و سراب مشاهده شده است که در آن دوران در ارتش از سگ هایه غول پیکری شبیه به سگهایه امروزی استفاده میشده است. در آن زمان ها برایه حفظ امادگی این سگهایه مبارز در زمان صلح مسابقاتی را ترتیب میدادند که شامل مبارزه سگ با انسان که شخصی لباس ارتش دشمن را به تن کرده و با سگ مبارزه میکرده، مبارزات سگ با خرس و گاو وحشی و مبارزات سگ با سگ. و مبارزات سگها هنوز تا کنون ادامه داشته و اکنون در اکثر نقاط ایران شاهد این رسم هستیم.
سگهایه سراب تا ۱۰۰ سال گذشته بیشتر در چند روستا و شهر سراب مرکزیت بیشتری داشتند که نام میبریم
۱ شهر سراب
۲ روستای اسب فروشان
۳ روستای هیریز
۴ روستای اوغان
در این ۴مکان حدود ۹۵% از سگهایه بزرگ و قهرمان وجود داشته که حدود ۶۰% این سگها متعلق به دو روستایه هیریز و اسب فروشان بود. که متاسفانه در زمان حال به دلیل بی توجهی و نبود امکانات و کمک و مشکلات اجتماعی سگ سرابی اصیل در هیریز تقریبا منقرض شده و در اسب فروشان هم آنطور که باید نیست. اما خوشبختانه امروزه این سگ در اکثر روستاهایه سراب به نسبت یافت میشود و در استان آذربایجان غربی و شرقی و شمال ایران و تهران پراکنده شده اند. نکته قابل تامل و تاسف این است که فقط در شهر سراب این نژاد پرورش یافته میشود و در اکثر نقاط فقط از سگ تا از بین رفتنش نگهداری میشود. و همه وارد کننده از شهر سراب میباشند. ما در اینجا سعی در تولید و تکثیر بهترین نسلها و قویترین نژاد سرابی میکنیم.
ا.
انواع رنگبندی: حدود ۸۰% از سگهایه سراب را رنگ زرد یا قرمز با ماسک صورت سیاه رنگ تشکیل میدهند که همه این رنگ را فقط سرابی میدانند که اشتباه بزرگی میباشد. رنگ زرد را بزی و رنگ قرمز را ساری میخوانند. در موارد نادر ماسک سیاه به رنگ خوده بدن و یا سفید رنگ نیز دیده میشود.
رنگهایه دیگر در سرابی که وجود دارد رنگ سیاه میباشد که طرفداران بسیاری هم دارد. در اینجا نیز لازم به ذکر است که عده ای میگویند اجداد این سگها سالوکی میباشد که ادعا از این مضحک تر وجود ندارد. چون سیاه ها یکی از کلفت ترین سگهایه سرابی میباشند. عده ای هم این رنگ را سرابی نمیدونند که باز ادعایه بی اساسی دارند. این سگ قرن هاست که در آن مکان میباشد. کلا در سگ سرابی رنگ نشان دهنده نژاد نیست.
رنگهایه دیگری که میشود بهش اشاره کرد رنگ سفید و رنگ ابلق زرد و ابلق سیاه و در موارد نادر سگ ببری یا ماری میباشد. در ۲۰ سال گذشته یک نژاد سگ در اسب فروشان بود که مادر زاد دم نداشتن و شبیه خرس بودن. امروزه متاسفانه این تیپ منقرض شده است. تفاوت رنگ در سرابی به هیچ وجه نشانه میکس و یا بی کیفیت بودن آن سگ را ندارد.
موارد استفاده از سگ سرابی در گذشته و اکنون: در وهله اول از این سگ در منطقه سراب به علت نترس و قوی بودن برایه مبارزه با گرگ و گرازهایه وحشی و کفتار و خرس و همچنین نگهبانی از اموال آنها برایه در امان ماندن از دزد و سارق میباشد. این سگ از دیر باز سرگرمی زمستانی آن منطقه نیز میباشد. به علت داشتن اکثریت کشاورز و دامدار در سراب زمستانها اهالی آنجا به کاره خاصی مشغول نیستن و زمستان خود را جنگاندن سگها میگذرانند و یک رسم و تفریح باستانی میباشد. که به درستی و غلط بودن این امر نیز اشاره میکنیم.
فوائد جنگ: یکی از دلایل حفظ سگ سرابی و اصلاح نژاد آن تاکنون همین امر جنگاندن آنها میباشد. شاید اگر این مسئله نبود تاکنون بارها این نژاد منقرض شده بود.
مضرات جنگ: جنگاندن بی رویه سگها مضرات فراوانی را در پی داشته که نهایتن به از بین رفتن سگ منتهی میشود.
توصیه: اگر سگ سرابی را میجنگانید به مسئله زخم و عفونت آن بسیار توجه کنید و در سال جنگی بیشتر از دو بار حیوان را نجنگونید و در صورت باخت سگ حتما و حتما بهش محبت بیشتری را بکنید تا سرخورده نشود…
مشخصات ظاهری و اخلاقی سگ سرابی:

سگ سرابی با ظاهری جدی، بزرگ جثه، قدرتمند و عضلانی همراه با سری بزرگ و کمی خرطوم و پوست در زیر گردن و پوزه. دارایه آرواره هایه بسیار قدرتمندی ست که در دنیا بی نظیر است. دارایه دندانهایه بزرگ و خیلی محکم میباشد و دندانهای دو فک به صورت منظم به روی هم قرار میگیرند. برایه اینکه این سگها برای مبارزه با گرگ و حیوانات وحشی پرورش می یافت گوش آنها را کوتاه میکنند.ولی دم این حیوان را به هیچ وجه نباید کوتاه کرد. هرچه ارتفاع و وزن این حیوان بیشتر باشد ارزنده تر میباشد. دارای سه نوع پوشش خارجی کم مو و پرمو و پشمالو میباشد. سگ سرابی پاهای بزرگ و قوی و محکم میباشند. در سگهایه پشمالو پاهایه آنها داراب موی زیاد میباشد و راه رفتن روی برف و یخ را برایه آنها آسان میسازد. در سگهایه کم مو و دومو آنها دارای پنجه های بزرگ و محکمی هستند که همانند یخ شکن عمل میکنند و این کار را برایشان اسان میسازد. سگ سرابی با گامهایه رها و شل مانند گربه سانان میخرامد. سگهایه بسیار مقاومی هستند و به گرما و گرسنگی و سرما و کمبود ورزش و بیماری هایه مختلف مقاوم هستند و به سرعت به محیط و شرایط خود را رقف داده. کمتر مبتلا بع بیماری میشوند و بیماری لاعلاج در این حیوانها به ندرت دیده میشود. دارای حس بویایی قوی میباشند و همچنین نسبت به حوادث و اتفاقات حس ششم خوبی دارند. این سگها برخلاف جثه بزرگ و و سنگین وزنشان دارای چابکی و سرعت و استقامت زیادی میباشند و به اسانی گرگ را تعقیب کرده و گاهن شکار میکنند. این سگها از هیچ خطری نمیترسند و با زیرکی و قدرت و خونسردی در مبارزه دشمن را از پا در میاورند و تا پایه جان مبارزه میکنند. دارای پوست ضخیم و کلفت نسبت به سایر سگها میباشند و از اینرو دندان حیوان مهاجم به راحتی به آن فرو نمیرود. به خاطر این خصوصیات قویترین و قدرتمندترین سگ در دنیا میباشد و متاسفانه از آنها در نبردهایه سنگین استفاده میشود. این سگ به راحتی نژادهایه معروف خارجی را مانند توساکن، پیت بول، داگو آرژانتینو، آلابای ، قفقازی، انواع ماستیف، کانگال و آکسرای و سگ افغانی را شکست میدهند.
سگ سرابی با ظاهری وحشتناک و خشمناک و قدرتی بسیار زیاد دارای خلق و خوی خو و آرام و بدون کینه میباشد و بی جهت پارس نمیکند. رفتار این سگ با کودکان حیرت انگیز است و بسیار مهربانانه و ملایم و صبور میباشد. دوست و همبازی و بادیگارد خوبی برایه کودکان هست و هرگز با کودکان بدرفتاری نمیکنند حتی اگر از سویشان مورد آزار و اذیت قرار بگیرند و از آنها تا پایه مرگ محافظت میکنند. این سگ علاقه بسیاری دارد تا صاحب خود را خوشحال کند و با هوش سرشار ذاتی که دارند این کار را به نحو احسن انجام میدهند. به سگ سرابی به علت هوش زیاد و مطیع بودن به راحتی میتوان آموزش داد و فرامین را به سرعت یاد میگیرند و احتیاج به تکرار مکرر ندارند. در سنین پایین برایه از بین بردن خوی جنگجویانهبا سگهایه دیگر آنها را باید اجتماعی کرد ولی در هر صورت حرف صاحب خود را گوش میدهند و حیوان مطیعی برایه صاحب خود میباشد. این سگها همچنین دیدبان و نگهبانان خوبی میباشند و از محلتحت حفاظتشان به خوبی نگهداری میدهند.
وزن: وزن سگ سرابی در نرها بین ۶۰ تا ۹۰ کیلوگرم میباشد و در ماده ها بین ۵۵ تا ۸۰ کیلوگرم. در نرها ممکن است وزن به ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلو هم برسد و مشاهده شده است.
قد: ارتفاع سگ سرابی یه نر مابین ۷۵ تا ۹۰ سانتیمتر و در ماده ها بین ۷۰ تا ۸۵ سانتیمتر میباشد. لازم به ذکر است این سگها جز بزرگترین و سنگین ترین سگهایه دنیا دسته بندی میشود.
شرایط نگهداری سگ سرابی: این سگها برایه نگهداری در آپارتمان نیز مناسب میباشند به شرطی که در طول روز فعالیت بدنی داشته باشند. اصولا در خانه مهربان و مطیع میباشند و داشتن یک حیاط کوچک برایه آنها کافی است. از همدمی با صاحب خود اوج لذت را میبرند و بهتر است برایه پیاده روی آنها را ببرید. این سگها تا ۲۴ ماهگی رشد کرده و نباید فعالیتهایه سنگین مثله جنگ و جفت گیری برایه انها برنامه ریزی کرد.
طول عمر: طول عمر این سگها در شرایط مناسب بین ۱۲ تا ۱۷ سال میباشد.
آراستن: هرگونه آراستن برایه این سگها مناسب میباشد و برس کشیدن و شانه زدن منظم و استحمام هر ماه برایه آنها مفید است.
دسته بندیسگ سرابی : این سگها را میتوان ماستیف ایرانی نیز نامگذاری کرد و پدر اصلی کانگال و قفقازی میباشند. در دسته سگهایه گله و کاری دسته بندی میشوند.
نکته جالبسگ سرابی: با اینکه روسیه و ترکیه برایه اصلاح نژاد سگ آلابای و قفقازی و کانگال و آکسرای زحمات زیادی کشیده اند ولی هنوز هیچکدام از این سگها در برابر سرابی قدرت قابل عرضه ای ندارند و در نبردهایی که بین این نژادها صورت گرفته قهرمان بلامنازع سگ سرابی بوده است. در چند سال گذشته به کمک دوستان این سگ از نظر رشدی و جثه بزرگتر و سنگین تر شده است.
استیل بدنی:
سگ سرابی دارای کشیدگی و درازی زیاد بوده و همین امر موجبه قدرت بیشتر در مبارزاتش هست. قد بلند و سینه ستبر و فراخ دارد که به علت سینه باز این نژاد ششها فضایه بیشتری در اختیار دارند که منجر میشود حیوان در فعالیت سنگین و مسابقات دوام و نفس بیشتری داشته باشد. تقریبا نسبت کشیدگی به قده این حیوان ۱٫۴ تا ۱٫۵ به ۱ میباشد. ولی هنوز استاندارد مشخصی براش مشخص نشده است.
مشکلان سلامتی: بیماری رایج در این سگ خم شدگی لگن پا میباشد که علتش بر این است که بعضی از افراد نسلها سگ خودشان را همخون جفت کرده اند. در نتیجه یک سگ خالص ولی فلج تولید شده. این معضل به راحتی با نسل گیری اصولی از بین میرود. مشکل خاص دیگری مشاهده نشده است

خرید فروش سگ سرابی

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن